Lærere må holde seg oppdatert på framtidas bygg

Dagens lærere underviser framtidas håndverkere. Onsdag 27. mai deltok nærmere 90 lærere på seminaret ”Energieffektivisering på timeplanen” i regi av Lavenergiprogrammet, Sintef Byggforsk og Nasjonal digital læringsarena (NDLA). Der fikk de høre erfaringer fra elever og lærere som har deltatt i prosjekter hvor elever bygger passivhus med kommunen som byggherre.


Severin Frengen er elev ved Skjetlein videregående skole i Sør Trøndelag. Sammen med sine medelever bygger han et passivhus på oppdrag for Melhus kommune. Lærer ved skolen, Arve Karlstrøm Moe, Magne Knutsen Asdal ved Sam Eyde videregående skole og kvalitetsleder Rune Tveit Gundersen i Kruse Smith er enige om at slike skoleprosjekter gir elevene verdifull kunnskap og erfaring.
Severin Frengen er elev ved Skjetlein videregående skole i Sør Trøndelag. Sammen med sine medelever bygger han et passivhus på oppdrag for Melhus kommune. Lærer ved skolen, Arve Karlstrøm Moe, Magne Knutsen Asdal ved Sam Eyde videregående skole og kvalitetsleder Rune Tveit Gundersen i Kruse Smith er enige om at slike skoleprosjekter gir elevene verdifull kunnskap og erfaring. Foto: Lavenergiprogrammet

”Kan jeg åpne vinduene i et passivhus?” spurte Sverre Holøs i Sintef Byggforsk retorisk i sitt foredrag om myter og fakta om passivhus. Trond Bøhlerengen fulgte opp med foredraget ”10 gode råd når du skal bygge passivhus” I salen satt kunnskapstørste yrkesfaglærere fra hele landet for å få faglig påfyll og for å lære mer om hvordan de kan undervise i energieffektivisering av bygg.

Se hele programmet for fagseminaret her og last ned alle presentasjonene 

Hvordan kan du lære elevene dine å bygge passivhus?
I samarbeid med NDLA har Lavenergiprogrammet utviklet undervisningsmateriell som lærere kan bruke når de underviser elevene i emner knyttet til energieffektive bygg. Materiellet ligger fritt tilgjengelig på NDLA.no Der finner du seks fagpresentasjoner egnet for alle elever på VG1 bygg- og anleggsteknikk og elektrofag. Du finner også fordypningsstoff for de elevene som vil fordype seg i byggeteknikk. Fordypningsstoffet egner seg også for elever på VG2 byggeteknikk.

La elevene bygge passivhus selv
En annen oppskrift for å holde seg faglig oppdatert som lærer er å organisere skoleprosjekter hvor elevene bygger passivhus på oppdrag fra for eksempel en kommune.
– Vi har gode erfaringer med at slike prosjekter gir elevene kunnskap og arbeidserfaring som er ettertraktet i byggenæringen, og det er en ypperlig måte å holde seg faglig oppdatert, forteller Magne Asdal Knutsen ved Sam Eyde videregående skole i Arendal.

Her finner du oppskriften på og rapporter fra tidligere skoleprosjekter  

Film: Slik bygger du en passivhusvegg
Asdal Knutsen har forøvrig hovedrollen i filmen ”Slik bygger du en passivhusvegg” som Lavenergiprogrammet har laget.
– Siden elevene skal lære hvordan de bygger en dobbel reisverksvegg i løpet av årene på bygg- og anleggsteknikk, valgte vi å lage en film som viser hvordan du kan bygge denne typen vegg i tråd med kravene til passivhus. I filmen forklarer vi også forskjellen på å bygge veggen etter TEK 10 og etter passivhusstandarden, forteller prosjektleder i Lavenergiprogrammet, Guro Hauge.

Her kan du se filmen

 


Oppdatert 23.06.2015 08:20